Olaszországba érkezett migránsok kommunikációs szokásai és közösségi médiahasználata

Olaszországba érkezett migránsok kommunikációs szokásai és közösségi médiahasználata

A Migrációügyi és Uniós Belügyi Főigazgatóság és a Robert Schuman Centre for Advanced Studies legújabb tanulmányában az Olaszországba érkezett migránsok kommunikációs szokásait és közösségi médiahasználatát vizsgálták. A 2017 második felében érkező 686 – köztük nemzetközi védelemben is részesített – személyt lefedő vizsgálat során a készítők arra voltak kíváncsiak, hogy milyen kommunikációs csatornákat és közösségi médiafelületeket használtak útjuk során, és egyben arra is kitértek, hogy milyen terveik vannak a jövőt illetően. A kutatás során arra is rákérdeztek, hogy milyen okból hagyták el hazájukat az érintettek. Az eredmények rendkívül informatívak: a megkérdezettek többsége sosem hallott korábban Olaszországról, így nem is tekinthettek rá célországként. A migrációs motivációik meglehetősen sokszínűek: a társadalmi-gazdasági státusz, konfliktusok, családi ügyek, bizonytalanság és a jobb élet megteremtésének igénye egyaránt említésre kerültek. A legtöbben rendkívül rosszul érezték magukat Líbiában, és azt gondolták, hogy ennél Olaszország csak jobb lehet. Az interjúk során kiderült, hogy az embercsempészek szolgáltatásainak igénybevételét egyáltalán nem találják negatívnak. Sokan – olyanok is, akik legális tartózkodási lehetőséget kaptak – arról számoltak be, hogy nem találnak munkát, ami azért komoly probléma, mert sokszor az egész családjuk eladósodott azért, hogy ők embercsempészek segítségével Európába jöhessenek. A közösségi médiahasználat korlátozott jelentőséggel bír a másodlagos migrációs mozgásokban, azonban a legtöbb ilyen üzenet sokszor azt a hamis látszatot közvetíti az úton lévők felé, hogy a már Európában élő migránsok kényelemben és jólétben élnek. Az embercsempészekkel történő kapcsolatfelvétel és -tartás jellemzően személyes találkozók, közvetlen telefonhívások útján történik. A kutatás azt találta, hogy az etnikai és rokoni hálózatok jelentős információforrást jelentenek a migránsok számára, azonban itt is magas a félrevezető, valótlan információk aránya. A megkérdezettek 70%-a nem kíván távozni Olaszországból, több mint 20% nem rendelkezik jövőbeli tervekkel, és 8% biztosan egy másik tagállamba menne – haza azonban egyikük sem.

Forrás: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/2af2973d-48fc-11e8-be1d-01aa75ed71a1


Kiemelt kép forrása: Daily Sabah